Tabu: Deset dženetlija?

Konstatacija: Muhammed a.s. nije dijelio Džennet svojim ashabima, niti je njime kupovao dunjalučke koristi.


Cijeniti ljude, dio je Islama, a pogotovu voliti i poštovati one koji su doprinjeli dobrobiti čovječanstvu. Iz tog razloga mi volimo i poštujemo sve Allahove poslanike, a tako i one koji su stali uz njih i ponjeli dio teškog bremena popravljanja ljudi. Ashabi su na visokom mjestu u srcima muslimana, iako se o njima sa sigurnošću relativno malo zna.

Ova tema ima za cilj da osvjesti muslimane po pitanju bezbrojnih hadisa i hikaja koji se dotiču gajba (neviđenog, nepoznatog i nedokučivog). Tema desetorice džennetlija je samo jedan u moru primjera sličnih tradicionalnih islamskih vjerovanja koja u sebi nose dosta problematike. Bitno je u startu napomenuti da se ovakve tvrdnje ne nalaze u Kur’anu nego u raznim hadiskim zbirkama.

Većina muslimana zna za slučaj desetorice kojima je obećan Džennet. Deset plemenitih ashaba koji su dobili verbalnu vijest ili potvrdu od Poslanika a.s. da su džennetlije.

Doslovno, postoji spisak koji je navodno Poslanik a.s. obznanio, kao i neke predaje (hadisi) koje prepričavaju razne situacije i događaje, iz različitih vremenskih perioda, gdje je navodno Poslanik a.s. izričito rekao za nekog od svojih ashaba da će ući u džennet.

Primjer je hadis (a ima ih nekoliko) kojeg bilježe Ahmed, Ebu Davud i Ibn Madže od Said bin Zejda da je Poslanik a.s. rekao:

“عشرة في الجنة النبي في الجنة، وأبو بكر في الجنة، وعمر في الجنة، وعثمان في الجنة، وعلي في الجنة، وطلحة في الجنة، والزبير بن العوام في الجنة، وعبد الرحمن بن عوف في الجنة، وسعيد بن زيد في الجنة”

“Desetorica su u džennetu: Vjerovjesnik je u džennetu, Ebu Bekr je u džennetu, Omer je u džennetu, Osman je u džennetu, Alija je u džennetu, Talha je u džennetu, Zubejr bin Avam je u džennetu, Abdurrahman bin Auf je u džennetu, Said bin Zejd je u džennetu.” – Hadis

U drugim predajama se dodaje Said bin Ebi Vekkas i Ebu Ubejde bin Džerrah. Naravno u ovim spiskovima nema 10 nego 7 ili 9, no ipak neki historičari su sabrali sve iz raznih predaja pa je izašlo na 10 ili čak više.

Zašto je ovo tabu tema?

Kao što sam u uvodu spomenuo, ovaj konkretan navod nije cilj sam po sebi, nego cjelokupna akida vjerovanja u gajb koja se gradi na staklenim nožicama.

Ova, i ovakve teme, su tabu iz više razloga, među kojima su pitanja koja se sama nameću:

  1. Zašto bi Poslanik uopće izjavio tavko nešto, i na takav čudan način?
  2. Zar se ovo obećanje ne se kosi sa jasnim kur’anskim učenjem da Poslanik ne zna šta će s kim biti na ahiretu?
  3. Zašto samo oni? Šta je sa ostalim dobrim i zaslužnim ashabima?
  4. Kako to da su svi sa spiska samo Kurejšije iz Mekke? Da li je slučajno da svaki od njih predstavlja neku veliku kurejšisku familiju?
  5. Zašto nema ni jedna žena? Zar nisu i žene doprinjele Islamu? Gdje su majke pravovjernih?
  6. Kako to da su svi džennetlije, a neki od njih su se međusobno sukobili u građanskom ratu? Neki od njih su direktno odgovorni za smrt hiljada muslimana i drugih ashaba.

To su samo neka polemike koje se vode po ovom, kao i po drugim pitanjima, kada se povlače razni hadisi u kojima su izjave gajba, a nemaju potporu u Kur’anu.

Posljedice ovakvih hadisa

Orjentalisti i mnogi moderni ateisti su iskoristili ovakve hadise (za koje ulema tvrdi da su sahih) da ukažu na groznu činjenicu gdje “Muhammed koristi svoje ovlasti kod Allaha i dijeli džennet svima onima koji su podržali njegovu misiju na razne ovosvjetske načine”. Oni optužuju Poslanika da je kupovao dunjalučku dobit, bilo u imetku, utjecaju ili podršci, ahiretskim darovima, kao da je Džennet njegova babovina koju djeli kako kome hoće.

Postoje i razni drugi vidovi napada na ličnost Poslanika a.s. kroz ove (i slične) hadise, između kojih je i djeljenje parcela u Džennetu na plemenskoj osnovi, jer su svi nabrojani ashabi kurejšije iz Mekke. Isto tako da je diskriminirao žene, iako su one imale veliki udio u nošenju bremena prvih muslimana… kao i mnoge druge optužbe.

S naše strane, postoje grupacije muslimana koji smatraju da su ovi hadisi sami po sebi smješnog karaktera, čudni su i ne odišu Poslaničkim mirisom, te su najvjerovatnije pokušaj tadašnje (drugi i treći vjek po hidžri) elite da ovjekovječi autoritet ovih ashaba, čime bi pridobili njihove plemenske pripadnike ili dodali težinu na njihove predaje (hadise koji počinju njihovim imenom u lancu prenosilaca). Njihove navodne izjave, stavovi i mišljenja postali na nivou Allahove riječi. Rezultat je da sav govor ili djela koja se pripišu ovim ashabima postaju uzor svim muslimanima i ulaznica za Džennet. Veoma koristan adut u rukavu mnogih manipulatora.

Klasični odgovor tradicionalnih muslimana na ove tvrdnje

Ove optiužbe nemaju neku težinu kod tradicionalnih (sunitskih) muslimana, iz više razloga:

  • Prvo: Muslimani smatraju da je Vjerovjesnik dobio saznanje od Allaha gdje se garantuje džennet za nabrojane ashabe. Nema drugog objašnjenja.
  • Drugo: Muslimani znaju da su svi ovi nabrojani ashabi bili prvi pomagači Islama i rani muslimani, te su vjerovatno na osnovu toga zaslužili Džennet. Logično.
  • Treće: Mnogi muslimani ne znaju ništa o razilaženjima i sukobima među ashabima prije nego se slegla zemlja na Poslanikovom kaburu, i ne vide nikakav problem što među ovim džennetlijama nema ni jedan medinski ensarija.
  • Četvrto: Muslimani ne razumiju Kur’an, te ne vide ogromni sukob ovog (i ovakvih) hadisa sa božijom rječi.
  • Peto: Žene nemaju neku plahu vrijednost u Islamu, tako da nije čudno što ih nema na spisku. Štoviše, njihov pomen u istom kontekstu može umanjiti vrijednost muškaraca, nedaj Bože.

Krnjavost tvrdnje o desetorici obradovanih

Ako bi ovi hadisi bili tačni, onda su vjerovatno i drugi slični hadisi tačni, što podiže još više prašine i nameće nova pitanja:

  • Hasan i Husejn (sinovi Alije r.a.) se spominju kao prvaci džennetlija, no njih nema na ovom spisku. Zašto? Treba uzeti u obzir političku pozadinu vremena kada su se hadisi, i općenito islamska akida i fikh krojili. Tada su vladale Emevije, smrtni neprijatelji Alije i njegove porodice.
  • Jasirova porodica, koji su mučki pogubljeni u Mekki, također obradovani Džennetom u hadisu. Zašto ih nema na ovoj listi?
  • Ukaša, koji je obradovan Džennetom u poznatom hadisu “…pretekao te Ukaša”. Zašto ga nema na ovoj listi?
  • Gdje je hazreti Hatidža? Postoje hadisi u kojima je ona također obradovana Džennetom.
  • Gdje su pali borci sa Bedra? Postoje hadisi koji za njih tvrde da su u Džennetu.

S druge strane, imamo problematiku dešavanja nakon Poslanikove smrti, gdje su neki od ove desetorice bili direktan razlog pokolja među ashabima.

Postoje hadisi koji bi doista mogli biti vjerodostojni jer odišu poslanstvom gdje se navodi da je Muhammed a.s. rekao : “Svi sinovi Ademovi su grješni, a najbolji su oni koji se kaju.” Mnogi će se na to oglušiti, te će sebi praviti idole od ashaba, uzdižući ih do božanstava, gdje je njihov postupak ili riječ jača od Allaha i Njegove knjige.

Šta znači kad Poslanik obraduje Džennetom?

Ukoliko su ovi hadisi tačni i vjerodostojni, počeo bih sa hipotetičkim pitanjem “Ukoliko je neko od njih (a jeste) zatražio od Allaha Džennet ili se utjecao od Vatre, je li on time sumnja u Poslanika i ne vjeruje mu?”

Poslanikovo a.s. obveseljavanje je samo to – pobuda nade i podrška na ustrajnosti…a nikako tvrdnja ili činjenica. Kao u slučaju direktnog Allahovog obećanja Dženneta:

الَّذِينَ آمَنُواْ وَهَاجَرُواْ وَجَاهَدُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِندَ اللّهِ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ{20} يُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُم بِرَحْمَةٍ مِّنْهُ وَرِضْوَانٍ وَجَنَّاتٍ لَّهُمْ فِيهَا نَعِيمٌ مُّقِيمٌ{21} خَالِدِينَ فِيهَا أَبَداً إِنَّ اللّهَ عِندَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ{22}

Oni koji vjeruju i isele se, i bore na putu Allahovom imecima svojim i dušama svojim, većeg su stepena kod Allaha; a ti takvi su oni koji će uspjeti. (20) Obradovaće ih Gospodar njihov milošću od Sebe i zadovoljstvom i Džennetima; imaće oni u njima uživanje trajno. (21)

الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فِي رَوْضَاتِ الْجَنَّاتِ لَهُم مَّا يَشَاءونَ عِندَ رَبِّهِمْ ذَلِكَ هُوَ الْفَضْلُ الكَبِيرُ{22} ذَلِكَ الَّذِي يُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ

A oni koji budu vjerovali i radili dobra djela, biće u bujnim vrtovima Dženneta. Imat će šta hoće kod Gospodara svog. To je to, blagodat velika. (22) Allah time Svoje robove obveseljava

Allahovo obveseljavanje Džennetom je uslovljeno obećanje, koje će Allah sigurno ispuniti ukoliko vjernik ispuni navedene uslove.

Ubjeđen sam da se obveseljavanje ne odnosi na predkazanje. Dakle, to je samo uljevanje nade i podsticaj, a ne vijest o budućnosti. Da je kojim slučajem ova lista džennetlija shvaćena bukvalno, kao što to muslimani danas shvataju, onda ti isti ashabi sa liste ne bi više imali straha od grijeha niti volje za životom na dunjaluku!

Postoje mnogi hadisi koji dokazuju upravo suprotno, a to je da su neki od njih do smrti strjepili od Vatre, kao što je poznata izjava Ebu Bekra “Nisam siguran od Allahove klopke ni da sam jednom nogom u Džennetu.”

Kur’anski dokazi da obveseljavanje nije predkazanje

{قُل لاَّ أَمْلِكُ لِنَفْسِي نَفْعاً وَلاَ ضَرّاً إِلاَّ مَا شَاء اللّهُ وَلَوْ كُنتُ أَعْلَمُ الْغَيْبَ لاَسْتَكْثَرْتُ مِنَ الْخَيْرِ وَمَا مَسَّنِيَ السُّوءُ إِنْ أَنَاْ إِلاَّ نَذِيرٌ وَبَشِيرٌ لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ }الأعراف188

Reci: “Ne vladam za dušu svoju korišću, niti štetom, osim šta hoće Allah; a da znam nevidljivo, sigurno bih umnožio od dobrog i ne bi me dotaklo zlo. Ja sam samo opominjač i donosilac radosnih vijesti za narod koji vjeruje.

لَّا أَقُولُ لَكُمْ عِندِي خَزَائِنُ اللَّـهِ وَلَا أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَلَا أَقُولُ لَكُمْ إِنِّي مَلَكٌ ۖ إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا يُوحَىٰ إِلَيَّ ۚ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمَىٰ وَالْبَصِيرُ ۚ أَفَلَا تَتَفَكَّرُونَ ﴿٥٠﴾

Reci: “Ne kažem vam: ‘Kod mene su riznice Allahove’, niti ‘Znam nevidljivo’, i ne kažem vam: ‘Uistinu, ja sam melek.” Slijedim samo šta mi se objavljuje.” Reci: “Je li isto: slijepac i ko vidi? Pa zar nećete razmisliti?” (50)

وَلَا أَقُولُ لَكُمْ عِندِي خَزَائِنُ اللَّـهِ وَلَا أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَلَا أَقُولُ إِنِّي مَلَكٌ وَلَا أَقُولُ لِلَّذِينَ تَزْدَرِي أَعْيُنُكُمْ لَن يُؤْتِيَهُمُ اللَّـهُ خَيْرًا ۖ اللَّـهُ أَعْلَمُ بِمَا فِي أَنفُسِهِمْ ۖ إِنِّي إِذًا لَّمِنَ الظَّالِمِينَ ﴿٣١﴾

I ne kažem vam: ‘Kod mene su riznice Allahove’, niti ‘Znam nevidljivo’, i ne kažem: ‘Uistinu, ja sam melek.’ I ne govorim onima koje preziru oči vaše (da) im Allah neće dati dobro. Allah je Najbolji znalac onog šta je u dušama njihovim. Uistinu, ja bih tad bio od zalima.”

Kroz isčitavanje Kur’ana, postaju jasne slijedeće činjenice:

  1. Ni jedan poslanik nema moć da sebi ili drugima dobavi kakvo dobro ili ukloni kakvu nedaću.
  2. Niko do Allah ne poznaje skriveno, što obuhvata ahiret ili budućnost.
  3. Misija svih poslanika je bila da obveseljavaju i opominju u općem smislu, a ne da dijele nagradu ili kaznu specifičnim pojedincima.

Musliman vjeruje u ekskluzivno pravo Allaha dž.š. da isključivo On odlučuje ko će u Džennet a ko u Džehennem, te da niko od Njegovih stvorenja ne može na to utjecati.

Svi hadisi, ukoliko bi ih smatrali tačnim, a kose se sa temeljima islamskog akideta, moraju biti protumačeni na odgovarajući način.

Neko će iskoristiti ovaj ajet da dokaže kako Allah otkriva tajne poslanicima, gdje kaže:

عَالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلَى غَيْبِهِ أَحَداً*إِلَّا مَنِ ارْتَضَى مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ رَصَداً

Znalac skrivenog – pa ne otkriva skriveno Svoje nikome, (26) Osim poslaniku s kojim je zadovoljan, pa uistinu On daje da idu ispred njega i iza njega motritelji

No jasno se vidi da se ovaj ajet ne odnosi na stanja pojedinaca na ahiretu, nego na samu objavu koja u sebi nosi tajne i nepoznate događaje iz historije. To je pojašnjeno u ajetu iz sure Jusuf

ذَلِكَ مِنْ أَنبَاء الْغَيْبِ نُوحِيهِ إِلَيْكَ وَمَا كُنتَ لَدَيْهِمْ إِذْ أَجْمَعُواْ أَمْرَهُمْ وَهُمْ يَمْكُرُونَ

To su neke od vijesti skrivenih kojeg objavljujemo tebi. I nisi bio kod njih kad su pripremali stvar svoju, a oni su spletkarili.

Kur’anski ajeti jasno govore da je sve što Poslanik a.s. zna od gajba (skrivenog) već u Kur’anu. Nakon nekog habera o gajbu, Allah dž.š. kaže “To (ajeti) su vijesti o skrivenom koje ti objavljujemo…”. Smatram da je svo dostupno znanje gajba u objavi, te mimo Kur’ana (tj. Allaha) nema alternativnog izvora znanja o gajbu (u našem slučaju budućnosti pojedinaca na ahiretu).

قُل لَّا يَعْلَمُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الْغَيْبَ إِلَّا اللَّهُ وَمَا يَشْعُرُونَ أَيَّانَ يُبْعَثُونَ – النمل65

Reci: “Onaj ko je na nebesima i Zemlji ne zna nevidljivo, izuzev Allah, i ne opažaju kad će biti podignuti.”

تِلْكَ مِنْ أَنبَاء الْغَيْبِ نُوحِيهَا إِلَيْكَ مَا كُنتَ تَعْلَمُهَا أَنتَ وَلاَ قَوْمُكَ مِن قَبْلِ هَـذَا – هود49

To su neke vijesti nevidljivog koje ti objavljujemo. Nisi ih znao ti niti narod tvoj prije ovoga (Kur’ana).

Dakle, istina je da Allah Svojim poslanicima otkriva skrivene tajne, ali su one sabrane u objavi, kako se ne bi razbacivali razbacivači. Jer da nije tako, to postaje bezgranična igra gdje bi svako iskoristio priliku da tvrdi nešto od gajba (prošlosti, budućnosti, ahireta ili drugih dimenzija) bez postojanja mogućnosti provjere tih informacija (jer su gajb!). Žalosna je činjenica da se upravo takva igra vrti oko nas već hiljdama godina. Igra koju su iskoristili svi duhovni i svjetovni poglavari svih naroda, koristeći vjersku emociju neukog svijeta.

Iako je Allah dž.š. mnoge vrste ljudi obradovao Džennetom, navodeći njihove osobine, ti ljudi su u našim očima nebitni i nepoznati… dok s druge strane, hadis navede nekoliko imena, i ti ljudi postaju idoli. Razlog tome je, najvjerovatnije, naše ignorisanje Kur’ana a objeručke prihvatanje istorijskih priča i predanja.

Zaključak

  • Hadisi o gajbu (skrivenom i nepoznatom) općenito ne mogu biti potpuno pouzdani zbog prirode svoje poruke. Samim tim što obavještavaju o nečemu čega nema u Kur’anu, a to biva ekskluzivno Allahovo znanje, gube na vjerodostojnosti.
  • Veličina opasnosti od vjerovatne manipulacije ljudima kroz takve hadise je mnogo veća od vrijednosti vjerovanju u njih!
  • Navodno Poslanikovo obveseljavanje džennetom pojedinih ashaba (poimenično), pod pretpostavkom da se desilo, nikako ne može značiti činjenično stanje. Izjave živima da će ući u Džennet su podstrijek na ustrajnost i uljevanje nade, ništa više.
  • Vjerovanje koje se crpi iz Kur’ana niječe poznavanje gajba ikome sem Allaha. Sve što je Poslanik a.s. znao od gajba, već je u Kur’anu.
  • Doslovno vjerovanje u ovakve hadise se kosi sa cleokupnom porukom Kur’ana da će ljudi biti nagrađeni ili kažnjeni po svojim djelima do smrti, a svi ovi ashabi su nadživjeli Poslanika i on nije mogao znati šta će oni raditi u životu.

Allah najbolje zna.

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana.

RSS
Follow by Email
Telegram