Tabu: Gusul komplikacije!

Konstatacija: Neki propisi čišćenja u islamskoj tradiciji, kao što je obavezno kupanje (gusul) su neopravdano otežavanje privatnog i javnog života muslimana.


Opet kažem, ovaj blog se fokusira na tabu dogme u islamskom akidetu (vjerovanju), ali sam napravio iznimku sa propisima gusula zbog nametnutog otežanja ummetu.

Napomena: Moj stav opisan u ovom tekstu nije u skladu sa poznatom islamskom tradicijom. Za razliku od drugih stavova u ovom blogu, za ovaj nisam mogao naći istomišljenike među ulemom.


Započeo bih sa kur’anskim ajetom

مَا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى

Nismo ti objavili Kur’an da se patiš. – Taha 2

Islam je poznat po svom akcentu na čistoći, i to nije sporno. Musliman je dužan da bude čist duhom, tjelom i odjelom. No, islamski propis obaveznog kupanja nakon ejakulacije ili spolnog odnosa (gusul) je općepoznato nelagodni farz (stroga obaveza) za svakog muslimana.

Allah dž.š. uistinu naređuje kupanje u Kur’anu za osobu koja je “džunub – جنب” ali razilaženje nastaje oko značenja tog epiteta. Ovo razilaženje nije novo, ali jeste ućutkano u ranim stoljećima Islama s pojavom mezhebskih škola i nameta.

U tradicionalnom tumačenju Kur’ana, pod utjecajem raznih hadiskih predaja, “džunub” se definiše kao ona osoba koja je imala spolni odnos, a onda se na to nadovezuju mnogi drugi detalji, svaki mezheb baška. Većina mezheba smatra da je osoba “džunub” nakon ejakulacije (bez obzira na uzrok) kao i nakon direktnog spolnog snošaja bez obzira na ejakulaciju. Postoji razilaženje da li se to odnosi samo na muškarca, ili na oba spola. Za žene se dodaje i mjesečno pranje (menstruacija) kao uzrok “džunupluka” te je nakon njegovog završetka obavezno kupanje cijelog tijela.

Moje istraživanje je pokazalo da Kur’an zapravo ne govori o kupanju nakon “spolnog snošaja ili menstruacije”, nego o nečemu puno logičnijem i opće-korisnijem,… a to je kupanje nakon što vjernik postane nelagoda za sebe ili druge, uzrokom nečistoće ili neugodnog mirisa.

Učio sam u školi da “u vjeri nema logike”… što se pripisuje Aliji r.a., ali sam ubjeđen da je to izmišljotina onih kojima je šejtan pomutio Islam pa su sebi smislili izlaz. Čemu logika u insana ako njome ne može doći do Allaha?! Nejse…

Ajeti koji su osnova za propis gusula, dokaz su za oprečna shavatnja. Nalaze se u suri En-Nisaa i suri El-Maide:

﴿یَـٰۤأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوا۟ لَا تَقۡرَبُوا۟ ٱلصَّلَوٰةَ وَأَنتُمۡ سُكَـٰرَىٰ حَتَّىٰ تَعۡلَمُوا۟ مَا تَقُولُونَ وَلَا جُنُبًا إِلَّا عَابِرِی سَبِیلٍ حَتَّىٰ تَغۡتَسِلُوا۟ۚ وَإِن كُنتُم مَّرۡضَىٰۤ أَوۡ عَلَىٰ سَفَرٍ أَوۡ جَاۤءَ أَحَدࣱ مِّنكُم مِّنَ ٱلۡغَاۤىِٕطِ أَوۡ لَـٰمَسۡتُمُ ٱلنِّسَاۤءَ فَلَمۡ تَجِدُوا۟ مَاۤءࣰ فَتَیَمَّمُوا۟ صَعِیدࣰا طَیِّبࣰا فَٱمۡسَحُوا۟ بِوُجُوهِكُمۡ وَأَیۡدِیكُمۡۗ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ عَفُوًّا غَفُورًا﴾

O vi koji vjerujete! Ne približujte se salatu a opijeni ste, sve dok ne znadnete šta govorite, niti (kao) džunubi – izuzev u prolazu – dok se ne okupate. A ako budete bolesni ili na putovanju ili neko od vas dođe iz nužnika ili budete imali odnos sa ženama – pa niste našli vode, tad idite tlu čistom te potarite time lica svoja i ruke svoje. Uistinu! Allah je Brisalac (grijeha), Oprosnik. – En Nisaa 43.

﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فاغْسِلُواْ وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُواْ بِرُؤُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَينِ وَإِن كُنتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُواْ وَإِن كُنتُم مَّرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاء أَحَدٌ مَّنكُم مِّنَ الْغَائِطِ أَوْ لاَمَسْتُمُ النِّسَاء فَلَمْ تَجِدُواْ مَاء فَتَيَمَّمُواْ صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُواْ بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُم مِّنْهُ مَا يُرِيدُ اللّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُم مِّنْ حَرَجٍ وَلَـكِن يُرِيدُ لِيُطَهَّرَكُمْ وَلِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ﴾

O vi koji vjerujete! Kad ustanete na salat, tad operite lica svoja i ruke svoje do lakata, i potarite glave svoje, i noge svoje do članaka. A ako ste džunubi, onda se očistite. A ako budete bolesni ili na putovanju ili neko od vas dođe iz nužnika, ili imadnete odnos sa ženama, pa (ako) niste našli vode, onda idite tlu čistom, pa time potarite lica svoja i ruke svoje. Ne želi Allah da vam učini ikakvu teškoću, nego želi da vas očisti i da vam upotpuni blagodat Svoju, da biste vi zahvaljivali. – El Maide 6.

Neugodna obaveza

Stoljećima muslimani praktikuju ovu neugodnu obavezu, iako pozitivnu u smislu održavanja čistoće, ali ipak prepreku i opterećenje u mnogim životnim situacijama.
Najveću nelagodnost predstavlja bračnim parovima koji žive u tjesnim zajednicama s drugim članovima familije, što je bio slučaj sa 99% svih ljudi na Planeti do prije par stoljeća. Uznemiravanje drugih članova porodice zbog loženja vatre ili grijanja vode, …svima je poznata sramotna i stidna situacija.

Ne treba posebno pojašnjavati neugodnost i poteškoću muslimanima koji žive u hladnijim područjima, ili zapravo svim muslimanima u zimskom periodu. Trebam li spominjati žene sa dugim kosama?!

U skoro svim slučajevima gusula, svaki musliman se može prisjetiti da je zapravo bio fizički čist i da nije postojao logički objašnjiv razlog za kupanje.

Priznaj da je malo čudno da se za čist čin (spolni odnos ili ejakulacija u snu) zahtjeva fizičko kupanje vodom, a za prljav čin (npr. velika nužda) samo abdest ?! Zašto Gospodar, koji želi da nas očisti i da nam olakša, propisuje kupanje za nešto što nam je urođena osobina i prirodna potreba? Čemu to!?

Učenjaci nisu imali boljeg objašnjenja od “simboličnog kupanja“. Čemu onda zaključak ajeta “…nego želi da vas očisti ” ako je simbolično?

Nije tajna da uzrok (sebeb) gusulu često biva nesvjestan, u snu, ali mezhebi ipak zahtjevaju od muslimana da se obavezno okupaju, i to pod pritiskom isteka namaskog vremena! Kome obavezni gusul nije stress, nek’ digne ruku!

Dakako, eventualna neugodnost nekog propisa nije dokaz ničemu! To je, na kraju krajeva, individualno iskustvo. Spomenuo sam ovo kako bih opravdao inicijativu preispitivanja ovog propisa. Da nije zahmet, bezbeli ne bih ni čaprko.

Razilaženje

Gusul od dženabeta (džunupluka) svoje propise vuče iz tumačenja termina “Džunub” kroz prizmu usmenih predanja-hadisa. Dosadašnjim istraživanjem nisam naišao na ovakav stav (kao moj) u starim ćitabima, pa čak ni kod najekstremnijih “kuranista” koji potpuno ignorišu usmenu tradiciju (hadis).

Rezultati ovog istraživanja se razlikuju jer je Kur’an uzet kao primarni izvor propisa, te se njegovo shvatanje baziralo isključivo na ajetima. Smatram da je Kur’an po ovom pitanju potpun i jasan. Na kraju, sve se vrti oko definicije termina “džunub“, jer drugačijim razumjevanjem i tumačenjem dobivamo drugačiji propis.

Ko je onda džunub?

Ako pogledamo kroz cijeli Kur’an, ova imenica i izvedeni glagoli (جنب) se spominju na nekoliko mjesta. U slijedećem ajetu ima identičan oblik, po svim jezičkim karakteristikama:

وَاعْبُدُواْ اللّهَ وَلاَ تُشْرِكُواْ بِهِ شَيْئًا وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَبِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَى وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالجَنبِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ إِنَّ اللّهَ لاَ يُحِبُّ مَن كَانَ مُخْتَالاً فَخُورًا(36) النساء

I obožavajte Allaha i ne pridružujte Mu ništa! A roditeljima dobročinstvo – i rodbini i siročadi i siromasima i komšiji bližem i komšiji džunubu, i drugu uz bok i sinu puta, i onom šta posjeduju desnice vaše. Uistinu! Allah ne voli onog ko je razmetljiv, hvalisav. – En Nisaa 36.

Da li to znači da dobročinstvo treba ukazati komšiji koji je imao spolni odnos i još se nije stigao okupati!?

Pogledamo li u sve ajete gdje se ovaj termin koristi, pa čak i u modernom arapskom jeziku, vidjećemo da označava osobu “sa strane, ko nije sa svima, ko stoji pored“. Isto tako, glagol od ove imenice (dženebe i idžtenebe – جنب و اجتنب) u cijelom Kur’anu nedvojbeno znači “udaljiti, kloniti se nečega, odbaciti, ostaviti.

Istina, “džunub” bi mogao metaforički značiti “osoba u spolnom aktu“, ali kontekst ajeta tu mogućnost eliminiše.

Tako u prethodno navedenom ajetu, “komšija džunub” je onaj koji živi pored tebe, ali distanciran. Ajet se obraća svjesnijim i imućnijim muslimanima, jer navedeno dobročinstvo aludira na materijalnu pomoć, iako može da podrazumjeva i moralnu. Distancirani komšija je, najvjerovatnije, siromah koji živi u blizini, koji nema sredstava i mogučnosti da bude međ’ narodom.

Dakle, u kontekstu čišćenja, prije obavljanja namaza, džunub je osoba koja se distancira, koja se kloni ljudi iz nekog razloga.
Kao i svi ostali termini u ovom ajetu, i ovaj je metafora. Distancirani aludira na neprivlačnost, neugodnost. Allahovo uputstvo (da se očisti ili okupa) takvom muslimanu objašnjava šta je razlog njegovog distanciranja – prekomjerna prljavština ili neugodan miris od znoja ili posla kojeg obavlja. Možda je beskučnik, možda ribar, kožar, stočar, smećar, …i sl.

Džunub nema veze sa spolnim općenjem niti ejakulacijom! To je osoba koja doslovno treba da se temeljitije očisti. Ajet faktički nalaže da “kada hoćete namaz obaviti uzmite abdest da se očistite, a ako abdest nije dovoljan, onda se okupajte”. Jednostavno.

Za namaz, vjernik treba da obezbjedi dvije stvari: Svijest (koncentraciju) i čistoću (tjela i odjela). Zato se u prvom ajetu uvjetuje ne-opijenost i čistoća, da svojim izgledom ili smradom ne uznemirava sebe ili druge dok se obraća Allahu dž.š.

Analiza ajeta

Oba ajeta govore o uslovima za salat (namaz), gdje se naređuje…

  1. U prvom ajetu: Prisebnost, kupanje od džunupluka i tejemmum*,
  2. U drugom ajetu: Abdest, čišćenje od džunupluka i tejemmum* .

U ajetu sure El Maide, Allah dž.š. kaže “A ako ste džunubi, onda se očistite (فَاطَّهَّرُواْ)!“. Ovaj termin je djelimično jasan, ali ga pojašnjava ajet iz sure En Nisaa gdje se jasno kaže “…dok se ne okupate (تَغۡتَسِلُوا۟ۚ)“.

Sada dobro obrati pažnju!

Prvi ajet zabranjuje obavljanje namaza u opijenom stanju (bilo od alkohola ili nečeg drugog), te zabranjuje pristupanje namazu u stanju džunupluka, osim ako je taj džunub u prolazu! Dakle, ako je neko džunub, a u prolazu je i bez namjere da se zadržava (عابر سبيل), a trenutno nema pristup kupatilu, i želi da obavi namaz, to može učiniti iako je džunub. Jasno ko dan…

No, neko će reći “Pa da! Neka uzme tejemum i klanja.” Ali ajet ne govori o tome! Ovdje se spominje kategorija muslimana koji ima drugačiji status od svih drugih nabrojanih u ajetu. U nastavku ajeta postoje kategirije ljudi koji mogu uzeti tejemum, i to nije nikakvo bespotrebno ponavljanje. Zašto je spomenut džunub posebno ako već za njega ima propis u nastavku iste rečenice?! Neka je uzvišen Allah od bezazlenog govora!

Zašto nema tejemuma za džunuba?! To zato jer džunub ima fizički problem koji se može riješiti jedino vodom.

Dakle, onaj džunub u ajetu koji treba da se okupa, on ipak može klanjati u takvom stanju, pod uslovom da je u prolazu (nema kupatilo na raspolaganju), nije od onih nabrojanih u nastavku ajeta. Džunub u ovom ajetu nije bolesnik, niti putnik, niti je bio u nužniku, niti je imao odnos sa ženom!

Musliman koji je džunub (distanciran), a nema trenutnu mogućnost da se okupa, treba da uzme abdest i klanja. On nema veze sa propisom tejemuma u nastavku ajeta, osim ako ne spada u pomenute grupacije.

Allah dž.š. u oba ajeta spominje spolni odnos drugačijim terminom ( لَـٰمَسۡتُمُ ٱلنِّسَاۤءَ), i jasno je da se ne odnosi na istu stvar kao termin džunub.

U drugom ajetu slična situacija… Allah dž.š. naređuje abdest; pranje lica, ruku, potiranje glave i nogu, prije stupanja na namaz, a odmah nakon toga kaže “…A ako ste džunubi, onda se očistite…“. Dakle, naređuje pranje onih djelova tijela koja su najizloženija nečistoći,… a onda odjednom spominje spolni odnos!? Meni to nema logike.
U nastavku ajeta, Allah dž.š. spominje tejemmum, te ponovo spominje osobu koja je općila sa ženom, ali drugačijim terminom. Čemu ponavljanje?!
Zar ne primjećuješ da nešto ne štima?

Povrh svega toga, Allah na kraju ajeta jasno obznanjuje razlog svega nabrojanog “Ne želi Allah da vam učini ikakvu teškoću, nego želi da vas očisti“!

Sve se vrti oko čišćenja…pravog pravcatog fizičkog čišćenja.

Problem simbolike u propisima

Shvatanje gusula kao simboličnog kupanja dovodi do diriktnog sukoba sa svrhom propisa, a koju Allah naglašava na kraju ajeta “nego želi da vas očisti“.

Na primjer:

Po svim islamskim mezhebima, ukoliko bi dvoje bili u potpuno sterilnom okruženju, bezprekorno čistih tjela, i samo došli u fizički kontakt spolnim organima bez daljnje interakcije, obavezni su se okupati, odnosno uzeti gusul.
S druge strane, po svim mezhebima, ukoliko bi vjernik pod abdestom pao u jamu blata ili goveđe balege, od glave do pete, nije se dužan okupati, i kao takav može klanjati.

Kako tretirati spolni odnos?

Spolni odnos se spominje u oba ajeta, ali se svrstava u istu ravan sa “odlaskom u nužnik”. Faktički, ovi ajeti su jedini izvor stvari koje kvare abdest. Prvi je odlazak u nužnik (radi obavljanja velike ili male nužde), a drugi je “spolni odnos”. Ne postoje dodatni provokatori abdesta. Flatulencija (puštanje vjetra), krv, povraćanje, devinje meso, i slično, nemaju kur’ansku osnovu da kvare abdest.
Prije obavljanja namaza, musliman treba da opere spolni organ i uzme abdest, kao i kod odlaska u nužnik.

Ajeti se jasni, samo ih pročitaj bez predrasude.

Šta je sa menstruacijom?

Mjesečno pranje žene se u Kur’anu okarakterisava kao “neprijatnost” u kontekstu spolnog odnosa. Vjernicima je naređeno da se klone tog čina dok menstruacija traje. No, nigdje se u Kur’anu ne aludira na obavezno kupanje žene poslije menstruacije. Allah dž.š. kaže:

﴿وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ ۖ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُوا النِّسَاءَ فِي الْمَحِيضِ ۖ وَلَا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّىٰ يَطْهُرْنَ ۖ فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللَّـهُ ۚ إِنَّ اللَّـهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ ﴾

I pitaju te o menstruaciji. Reci: “To je neprijatnost.” Zato se klonite žena u menstruaciji i ne približujte im se dok se ne očiste. Pa kad se očiste, tad im prilazite kako vam je odredio Allah. Uistinu, Allah voli pokajanike i voli čiste.

Termin “…pa kad se očiste (تَطَهَّرْنَ )” od glagola (تَطَهَّرَ) spominje se u Kur’anu na nekoliko mjesta. Nigdje u svim tim ajetima ovo ne označava potpuno kupanje tjela. Naprotiv, svi ajeti govore o lokalnom čišćenju neke konkretne nečistoće, ili pak duhovnom ili socijalnom pranju od zla i nemorala.

Čišćenje žene nakon menstruacije znači prestanak iste,  aludirajući na menstrualno čišćenje maternice, a ne obavezno kupanje tijela vodom.

Treba li se žena okupati nakon menstruacije? Treba. Mora li se okupati? Smatram da ne mora. A Allah najbolje zna.

Ko je u pravu?

Kur’an je jasan… Allah dž.š. naređuje kupanje onima koji znaju da im treba, bilo zbog vidljive nečistoće ili zbog neprijatnog mirisa, posebno onda kada pristupaju obavljanju namaza.

No, moraš uzeti u obzir da velika većina islamske uleme smatra suprotno od mene, a na pitanje “ko je u pravu?” moraš odgovoriti sam/a sebi.

Nažalost, razilazim se sa svom ulemom, ali se slažem sa svim Allahovim uputama. Odgovor je lahak, zavisno o tvojoj životnoj filozofiji. Ako posjeduješ samo-svijest, imaš povjerenja u Allaha i Njegov Kur’an, ne uzimaš tradiciju i smrtnike za idole, onda je lahko Allaha poslušati, i prihvatiti Njegove olakšice i logične upute. U suprotnom, ako u srcu gajiš idole mimo Allaha, prihvatićeš otežanje, nelogičnost i u srcu ćeš osjetiti tegobu jer potajno znaš da to nije hakk.

Zaključak

  • Tradicionalni učenjaci nemaju razilaženja po pitanju “džunuba”. To je u svim mezhebima “osoba koja ejakulira ili ima menstruaciju”.
  • Moj lični stav je da se kupati treba što ćešće, po mogućnosti svaki dan… ali ne mogu reći da je to vjerska obaveza.
  • “Ljubav” nije prljava. Smatrati da se dženabet  odnosi na čin ljubavi nema nikakvog smisla, niti jezički niti prktično.
  • Ne bi trebalo zagovarati stav o obaveznom kupanju (gusulu) nakon ejakulacije i slično. To je otežanje ummetu za kojeg Allah nije jasan dokaz obajvio. Štaviše, Allah je izričito u tim stvarima objavio olakšanje.
  • Kur’anski ajeti u kojima se naređuje kupanje (gusul) ne spominju izričito “spolni akt”, “menstruaciju”, “ejakulaciju”, niti išta slično.
  • Džunub je najvjerovatnije onaj ko se zbog nečistoće ili smrada mora distancirati od ljudi. Takvom je obavezno kupanje prije stupanja na namaz.

*Tejemmum = Potiranje lica i ruku čistom zemljom, ili drugim prikladnim materijalom, kao zamjena za pranje vodom.

3 0 komentara

  • Alkemichar

    Ja mislim da je gusul propisan da bi se insan manje seks’o.
    Jer, haj budi(te) pošteni pa reci koliko puta si odustao od seksa kad si pomislio da se moraš ogusuliti a mrsko ti, nema tople vode, moraš ići nemaš kad, kako ćeš mokre glave izaći napolje jer puše itd itd
    Et’

    • Kenan

      Tako ispadne…iako nema nikakvog jasnijeg dokaza o pokuđenosti sp.odnosa.
      Čak i u hadisima, imamo naprotiv podsticaj na to. Vrijeme i podneblje gdje je taj propis najduže bio na snazi, bila je suha Arabija. Nedostatak vode s jedne, a podsticaj na konzumiranje braka s druge strane, meni nema smisla.

  • Kanaf

    Nakon ovog elaborata o gusulu i nakon “razoružanog” promišljanja, fakat, ispada da je tako…
    I kao što si naveo, da ovakav stav o ovom propisu nema potporu ni u jednom od mezheba, e sad, pitanje….Da li postoji ikakav teks/djelo (malo ili veliko) koje se na ovaj nacin dotice navedenog propisa tj. koji daje potporu u bilo kom smislu?

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana.

RSS
Follow by Email
Telegram